Συνέντευξη με τον κ. Ευάγγελο Ηλιόπουλο : Συγγραφέα – Ποιητή – Κριτικό.

 

Γιατί γράφετε;

Άρχισα να γράφω ποίηση επειδή ερωτεύτηκα  τις λέξεις. Τα πρώτα ποιήματα που γνώρισα ήταν παιδικάτραγούδια· αγάπησα τις  λέξεις τους πολύ πριν καταφέρω να τα διαβάσω. Τι αντιπροσώπευαν, τι συμβόλιζαν και τι εννοούσαν εκείνες οι λέξεις, με απασχόλησε πολύ αργότερα. Μόνο ο ήχος  τους με ενδιέφερε, την ώραπου ξεπήδαγε από τα χείλη κάποιον εντελώς αδιάφορων  και ακατανόητων μεγάλων όντων.Αργότερασυνειδητοποίησα ότι ήμουν  καταδικασμένος να ζω με τις λέξεις και μέσα στις λέξεις. Πρώτη μου δουλειά, λοιπόν, ήταν να γνωρίσω και να κατανοήσω τους ήχους και το υλικό τους. Πως και  που θα τιςχρησιμοποιούσα, τι θα έλεγα με αυτές, ήταν κάτι που θα με απασχολούσε  αργότερα. Τώρα έπρεπε να μάθω ταπάντα για το χαρακτήρα, τις διαθέσεις, τις  επιτυχίες και τις αποτυχίες, τις συναισθηματικές μεταπτώσεις, τιςανάγκες και  τις απαιτήσεις τους.Μου φτάνει να τους συμπεριφέρομαι, όπως ο μάστορας  στο ξύλο, στην πέτραή σε ό,τι είναι του χεριού του, τέλος πάντων. Μου αρέσει να  τις πελεκάω, να τις χαράζω, να τις πλάθω, να τιςγυαλίζω, να τις φέρνω στα μέτρα  ενός σχεδίου, μιας περιόδου, ενός γλυπτού, μιας φούγκας που θα εκφράζει κάποια  λυρική παρόρμηση, κάποια πνευματική αμφιβολία ή βεβαιότητα, κάποια μισοσυνειδητή  αλήθεια, την οποία πρέπει να πλησιάσω και να  συνειδητοποιήσω.Η γραφή μπορεί να σας κάνει να θέλετε να μουντζουρώνετε λευκές σελίδες να τις σκίζετε, αλλά περιέχει επίσης  αυτές τις αξέχαστες στιγμές όταν έχετε καταγράψει ακριβώς αυτό που σκοπεύατε να συλλάβετε, όταν έχετεεκφράσει την αλήθεια σας και το έχετε εκφράσει τέλεια. Αυτές οι στιγμές είναι φευγαλέες, αλλά είναι τόσο έντονες που μόλις το έχετε, δεν υπάρχει τίποτα σαν αυτό. Αυτό είναι το τρυπάκι του μυαλού. Θα περάσετε ένα τρελό χρονικό διάστημα προσπαθώντας να το κάνει να ξανασυμβεί. Βεβαιωθείτε ότι έχετε την εργασία σας εκεί όπου οι άνθρωποι μπορούν να το δουν. Δεν χρειάζεται να είναι μια σημαντική δημοσίευση, δεν χρειάζεται να είναι η κριτική του Παρισιού. Έχω φίλους συγγραφείς που είχαν συντάκτες ή πράκτορες που έρχονταν σε επαφή μαζί τους μετά την ανάγνωση του έργου τους σε μικρότερα περιοδικά. Οι ευκαιρίες μπορούν να φτάσουν από μέρη που δεν περίμεναν ποτέ. Θέλετε να δώσετε στους ανθρώπους την ευκαιρία να σας βρουν να σας γνωρίσουν, να σας διαβάσουν, να σας καταλάβουν.

Ποιοί σας εμπνέουν να γράφετε;

Βρίσκω πάντα αυτά τα ερώτημα πολύ σκληρό!
Τίποτα ιδιαίτερα και όλα μαζί. Είμαι εμπνευσμένος από άλλους συγγραφείς, κοινωνικές καταστάσεις, ταινίες, εκθέσεις, φωτογραφίες, περιοδικά. Είναι ένα πλούσιο μωσαϊκό!
Οι μαχητές της ελευθερίας όπως ο Μάρκους Γκέρβι, ο Τόνι Μπεν, ο Νέλσον Μαντέλα, ο Μαλκόμ Χ, ο Σάμι Τσακμπράρτι – άνθρωποι που ξέρουν ότι υπάρχει ένας άλλος τρόπος. Είμαι επίσης εμπνευσμένος από το γράψιμο από τους πεινασμένους ανθρώπους που βλέπω όταν ταξιδεύω σε όλο τον κόσμο. Μερικές φορές νιώθω σαν να θέλω μόνο να κάνω ό, τι μπορώ για να τους βοηθήσω, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο, δεν έχω άλλες δεξιότητες. Δεν είμαι πλούσιος, γι ‘αυτό προσπαθώ να τους βοηθήσω με τα λόγια μου, και μερικές φορές κάνοντας φιλανθρωπικό έργο.

Τι αντιπροσωπεύει ενα βιβλίο για σας;

Το κάθε βιβλίο για μένα προσωπικά είναι ένα μέσο ανακουφιστικής απόδρασης με εγγυημένη επιτυχία.Μέσα απο αυτό πρέπει να ανακαλύψουμε περισσότερες αλήθειες, να ταξιδέψουμε στο χρόνο, να τιμωρήσουμε αδικίες, να ανακαλύψουμε κρυμμένα μυστικά και να ζήσουμε χίλιες ζωές διαβάζοντας περισσότερα βιβλία.

Γράφετε μόνο διηγήματα-μυθιστορήματα ή μονο ποίηση;

Εχω γράψει απο παιδικά βιβλία παραμύθια μέχρι χρονογραφήματα, ευθυμογραφήματα, διηγήματα, νουβέλες και μυθιστορήματα. Εδώ και πέντε χρόνια έχω επικεντρωθεί μόνο στην ποίηση. Προσωπικα για μένα η Ποίηση είναι το οξυγόνο της ζωής μου. Οι εκπληκτικές εικόνες, ο όμορφος λυρισμός, οι τρυφερές αντανακλάσεις, το δάγκωμα του μυαλού, αυτή η υψηλή τάση πολλών δισεκατομμυρίων Kwat που με διαπερνάει. Ενα καλά δομημένο ποίημα βοηθάει το μυαλό να παίζει με τα καλά τρυπημένα πρότυπα της σκέψης και μπορεί να βοηθήσει στην αναδρομολόγηση αυτών των μοτίβων κάνοντας μας να δουμε τον κόσμο με απο μια άλλη πλευρά, απο μια άλλη θεώρηση.
Η ποίηση δεν είναι μόνο ένας παράγοντας πολιτισμού, αλλά και τρόπος προσέγγισης στην πραγματικότητα της ζωής. Με την ευαισθησία της ψυχής του ο ποιητής συλλαμβάνει την λεπτομέρεια, η οποία συνιστά μέρος της πολυσχιδούς πραγματικότητας.

Ποιούς ποιητές θαυμάζετε;

Οι ποιητές που μου αρέσουν είναι οι Shelley, KRS-One, Carol Ann Duffy, ο Jean Breeze, ο Spike Milligan και ο πουδαιότερος ζωντανός ποιητής στον κόσμο, ο Tony Harrison. Και φυσικά ο Arthur Rimbaud ένας απο τους  μείζονες εκπροσώπους του συμβολισμού, με σημαντική επίδραση στη μοντέρνα ποίηση.

Απο Ελληνες Ποιητές μου αρέσει να διαβάζω. Σεφέρη, Ρίτσο, Ελύτη, Καρυωτάκη, Χριστιανόπουλο, Καβάφη.

Απο σύγχρονους έλληνες ποιητές θαυμάζω και διαβάζω.: Σμαραγδή Μητροπούλου, Θεοφάνη Παναγιωτόπουλο Θανο Κουλουβάκη, Ανθιμο Ιωάννου, Γιαννη Φιλιππάκη.

Ποια είναι η διαδικασία σκέψης σας πίσω από ένα ποίημα;

Όλα εξαρτώνται από το ποιο ποίημα είναι. Εάν πρόκειται για ένα ποίημα απόδοσης, αρχίζω μερικές φορές ένα θέμα ή ακόμα και μια χορωδία. Θα βρω επίσης έναν ρυθμό με τον οποίο θα δουλέψω, ένα κτύπημα στο κεφάλι μου. Αν είναι ένα ποίημα για ένα άλμπουμ μουσικής CD, τότε μπορώ να ακούσω πολλές μουσικές για να μου δώσουν το εναύσμα. Εάν πρόκειται για προμήθεια, θα διαβάσω βιβλία για το θέμα.
Μερικές φορές θα κάνω αυτά τα πράγματα για μερικές ημέρες, τότε ξαφνικά μια μέρα βγαίνει το ποίημα, ακριβώς έτσι, μέσα σε λίγα λεπτά. Μπορώ να το ξαναγράψω αργότερα, ένα είδος λεπτού συντονισμού, ή μερικές φορές θα πω στο κοινό ότι είναι ένα νέο ποίημα και απλά το εκτελεί για να δούμε αν λειτουργεί.

Περιγράψτε τη διαδρομή σας για δημοσίευση …

Πέρασα πολύ χρόνο να στείλω τη δουλειά μου στους εκδότες, αλλά τότε συνειδητοποίησα ότι – εκείνοι οι εκδότες στην Αμερική δεν κατανόησαν τη μαύρη ποίηση των επιδόσεων. Έτσι πήγα σε ένα μικρό  συνεταιριστικό εκδότη και δημοσίευσα το πρώτο μου βιβλίο. Ήταν μόνο ένα μικρό βιβλίο (και όχι πολύ καλό), αλλά με έκανε να παρατηρήσω. Το πιο σημαντικό, βγήκα έξω και εκτέλεσα το έργο μου και δημιούργησα ένα buzz με το κοινό. Όταν οι άνθρωποι άρχισαν να μιλάνε για μένα και εμφανίζονταν στην τηλεόραση, πολλοί από τους εκδότες που με κατέστρεψαν ήρθαν πίσω και μου ζήταγαν να υπογράψω συμβόλαια συνεργασίας μαζί τους.

Ποιες είναι οι συμβουλές σας σε έναν νέο επίδοξο ποιητή;

Όταν ξεκινάτε, πρέπει να προσπαθήσετε να γράψετε σχετικά με τα πράγματα που θέλετε. Να γράφετε για ότι σας αρέσει απλά βατά ήρεμα και  αφήστε τους εκδότες να σας καλύψουν αργότερα. Διαβάστε ή ακούστε όσα ποιήματα μπορείτε. Εάν είστε νέοι και όμορφοι να διασκεδάσετε – δεν διαρκούν για πάντα. Μην γράφετε μόνο για χρήματα. μην νομίζετε ότι είστε καλοί επειδή έχετε κερδίσει ένα βραβείο, μην πάτε στο 10 Downing Street ή στο παλάτι του Μπάκιγχαμ εάν είστε προσκεκλημένοι και απλά παραμείνετε αληθινός σε σας.

Ποιά η άποψή σας για το Διαδίκτυο;

Νομίζω ότι η μεγάλη διαφορά μεταξύ διαδικτυακών και προσωπικών εκδηλώσεων είναι η ενέργεια. Κάθε φορά που έχω διδάξει, ή παρακολουθήσω, ένα γεγονός είναι η ενέργεια στο δωμάτιο που πραγματικά παρατηρώ. Υπάρχει μια πλούσια ατμόσφαιρα προσδοκιών, αισιοδοξίας και κινήτρων που δεν μπορείτε να πάρετε εάν κάθεστε μόνος στον υπολογιστή σας. Υπάρχει επίσης η ευκαιρία να ανταλλάξουμε ιστορίες με άλλους συμμετέχοντες, να μαθαίνουμε από τις ερωτήσεις που τίθενται (και τις απαντήσεις του ομιλητή). Υπάρχει μια αίσθηση κοινότητας ότι δεν παίρνετε σε απευθείας σύνδεση και οι άνθρωποι συχνά αφήνουν συναίσθημα που εκτοξεύονται, κίνητρα και αποφασιστικότητα.

Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό οι συγγραφείς και οι ποιητές να μιλάνε για τα δικά τους μονοπάτια και τις

σταδιοδρομίες τους σε εκδηλώσεις όπως Πώς να αποκτήσετε Δημοσιεύσεις – ποιες είναι οι συγγραφείς που

μπορούν να προσφέρουν κάτι διαφορετικό από τις συμβουλές συντακτών και πρακτόρων;

Οι συγγραφείς και οι ποιητές μπορούν να προσφέρουν εντελώς διαφορετική προοπτική στους συντάκτες και τους πράκτορες. Οι πράκτορες και οι συντάκτες μπορούν να μιλήσουν για τη διαδικασία – τους μηχανισμούς δημοσίευσης – αλλά μόνο οι συγγραφείς μπορούν να μιλήσουν για τα συναισθήματα που εμπλέκονται. Ξέρουμε τι αισθάνεται να θέλει δημοσίευση, να το ονειρεύεται, να το κυνηγά. Ξέρουμε πώς αισθάνεται να απορρίπτεται, να αμφιβάλλει για τον εαυτό μας, να γυρίζει τις σελίδες του The Bookeller με τις καρδιές μας στο στόμα μας σε περίπτωση που ένας άλλος συγγραφέας ή ποιητής  είχε την ίδια ιδέα με εμάς. Και μπορούμε να μοιραστούμε και τις χαρές. Ένας εκδότης ή ένας πράκτορας μπορεί να αισθάνεται περήφανος όταν δημοσιεύεται το βιβλίο του συγγραφέα – ποιητή, αλλά αυτό που νιώθουμε είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό.  Και όλοι έχουμε διαφορετικές εμπειρίες.
Αν όλοι ονειρευόμαστε μια δημοπρασία, το πιο πιθανό είναι μια τεράστια έκταση σιωπής, απόρριψης, σιωπής, απόρριψης και, αν είστε τυχεροί, μια προσφορά στο τέλος όλων. Είναι σημαντικό να μαθαίνετε από τις εμπειρίες άλλων δημιουργών. Έχω κάνει την πρώτη εκτύπωση βιβλίου μου από το 1985 και εξακολουθώ να ζητώ συμβουλές από τους συγχρόνους μου συγγραφείς και ποιητές. Δεν είναι κακό αυτό.

Τέλος, αν μπορούσατε να μεταβιβάσετε μια ενιαία συμβουλή στους συγγραφείς και ποιητές  εκεί έξω που

διαβάζουν αυτή τη συνέντευξη, τι θα ήταν;

Επενδύστε σε μια αξιοπρεπή κάλυψη. Μην σκουπίζετε με ένα φτηνό σχεδιαστή. Όταν έβαλα ένα επαγγελματικό εξώφυλλο, οι πωλήσεις μου αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Πήγα από μια χούφτα πωλήσεων σε μορφές τύπου bestseller μέσα σε ένα μήνα. Μια αξιοπρεπής κάλυψη κοστίζει γύρω στις  400 ευρώ – μην ξεγελιέστε από κάποιον που προσφέρει να σας προσφέρειι ένα πιο φτηνό. Είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει ένας αναγνώστης. Το εξώφυλλο θα τους υποχρεώσει να διαβάσουν το βιβλίο σας ή να προχωρήσουν. Αν κανείς δεν το διαβάσει, τότε δεν έχει σημασία πόσο σπουδαίο είναι το βιβλίο σας.

 

 

Σας ευχαριστούμε πολύ κύριε Ηλιόπουλε για την συνεντευξή σας αυτή. Σας εύχομαι κι εγώ με τη σειρά μου η ζωή σας να είναι γεμάτη με ευτυχία και δημιουργικότητα ό,τι επιθυμείτε να σας το παρέχει η ζωή απλόχερα και να σας κατακλύζει μονάχα με όμορφες στιγμές.

___________________

 

Γιάννης Μανίκας – Δημοσιογράφος

Αρχισυντάκτης votc.gr